Andreas Hildebrandt
(* między 1681 a 1691 w Gdańsku, † 1762
tamże)
Andreas Hildebrandt pojawia się w Gdańsku około
1710 r.
i przez pewien czas działa na tym samym terenie
z Danielem Nitrowskim, ostatnim przedstawicielem
organmistrzowskiej rodziny, która od 1650 r.
całkowicie dominowała w gdańskim budownictwie
organowym.
Z pewnością istniały pewne związki między
warsztatem Andreasa Hildebrandta a kręgiem Arpa
Schnitgera. Wskazują na to
nie tylko konstrukcyjne podobieństwa wczesnych
organów Hildebradta i późnych organów
Schnitgera, ale także fakt,
iż to właśnie Hildebradt kończył w 1709 r.
rozpoczęte przez Johanna Balthasara Helda -
schnitgerowskiego Meistergeselle - organy w
Koszalinie.
Między 1710 a 1755 rokiem Hildebrandt pracował
nad prawie 50 instrumentami, które cieszyły się
dobrą opinią i dzięki wysokiej jakości
wykonania przetrwały wiele lat. Ostatnie
istniejące
w Gdańsku (i jednocześnie jedne z największych)
organy Hildebrandta w tamtejszym kościele św.
Barbary zostały
w 1943 r. ewakuowane. Niestety nie przetrwały
one II wojny światowej, zaś ich zamurowane w
wieży kościoła św. Barbary piszczałki
wykorzystano po wojnie do uzupełnienia kilku
innych gdańskich instrumentów.
Chociaż inwentarz organów polskiej ochrony
zabytków
nie jest kompletny, stwierdzić można na
podstawie badań
w terenie, iż do dzisiaj przetrwało co
namniej 6 częściowo zachowanych instrumentów
Hildebrandta. Największym z nich są organy
w Pasłęku. Wszystkie zachowane obiekty cechuje
bardzo wysoka jakość wykonania, wyrafinowane
koncepcje dźwiękowe oraz reprezentacyjne
prospekty organowe.
Andreas Hildebrandt był prawdopodobnie niewiele
młodszy
od sławnego Johanna Josua Mosengela z Królewca,
z którym łączył go konflikt wywołany przez
powierzenie właśnie Hildebrandtowi zlecenia
budowy nowych organów dla kościoła św.
Bartłomieja w Pasłęku. Teren wokół Pasłęka był
z perspektywy sztuki budowy organów obszarem
stycznym
i wspólnym dla gdańskiej oraz dla królewieckiej
szkoły organmistrzowskiej, co prowadziło do
wyjątkowej różnorodności stylistycznej i
regionalnej krajobrazu organowego.
Obok dzieł Andreasa Hildebrandta i Johanna Josua
Mosengela pojawiały się instrumenty Adama
Gottloba Caspariniego
i Christopha Heinricha Obucha.
Gdański warsztat Andreasa Hildebrandta przejęty
został
po śmierci mistrza przez jego ucznia Friedricha
Rudolfa Dalitza, późniejszego
twórcę sławnych organów oliwskich.
Fotografie niektórych
zachowanych szaf organowych z warsztatu
Hildebrandta.
» dalej
|